Yleistä Second Lifesta

Mikä on Second Life?

Second Life on internetissä oleva virtuaalimaailma, joka on perustettu vuonna 2003. Second Lifen omistaa yksityinen amerikkalainen yhtiö nimeltä Linden Lab ja Second Life käyttää omaa valuuttaansa, lindendollaria. Second Lifen käyttö on ilmaista, mutta halutessaan käyttäjät voivat vaihtaa euroja lindendollareiksi ja ostaa virtuaalihyödykkeitä.

Second Lifen virtuaalimaailma kuvaa monilta osin reaalimaailmaa. Virtuaalimaailmassa voi hankkia talon, ostaa tavaroita, rakentaa esineitä, matkustella eri maiden alueilla, osallistua tapahtumiin yms. Second Lifessa on myös käyttäjien itsensä rakentamia pelialueita, mutta se itsessään ei ole peli.


Kukin käyttäjä luo itselleen hahmon, avatarin, jonka kautta toimii virtuaalimaailmassa. Avataria ohjataan tietokoneen näppäimistön avulla. Avatarin lisäksi käyttäjän tulee ladata omalle tietokoneelleen Second Life Viewer, jonka kautta kirjautuminen sisään virtuaalimaailmaan mahdollistuu.







Lataa Second Life Viewer tältä sivulta:
http://secondlife.com/support/downloads/

Luo oma avatarisi täällä:
https://join.secondlife.com/

Muutamia ohjeita avatarin luomiseen ja käyttöönottoon:
http://kyoelamaasl.blogspot.fi/p/kuvia-ja-videoita-esimerkki-second.html

Second Life opiskelussa

Second Life on paitsi vapaa-ajan myös oppimisympäristö. Virtuaalimaailmassa opiskelijat voivat etsiä tietoa ja toimia konkreettisesti yhdessä erilaisten ongelmien ratkaisemiseksi. Avatarien kohtaaminen virtuaalimaailmassa luo monin verroin voimakkaamman läsnäolon ja vuorovaikutuksen tunteen kuin tavanomaisempi verkko-opiskelu. Second Life toimii englannin kielellä, mutta virtuaalimaailman käyttämät käsitteet tulevat pian tutuiksi. 


Second Lifen ongelmat

Suurimmat ongelmat Second Lifessa liittyvät sen käyttämään järjestelmään. Käyttö edellyttää hyvätehoista ja suhteellisen uutta tietokonetta. Second Life Viewer päivittyy erittäin usein, joten esim. ennen jokaista opiskelutapahtumaa on syytä hyvissä ajoin käydä tarkistamassa mahdolliset päivitykset, joista ohjelma ilmoittaa automaattisesti sitä käynnistettäessä.

Myös äänen kuuluvuuteen saattaa liittyä ongelmia, jotka useimmiten johtuvat käyttäjän oman tietokoneen asetuksista. Kuuluvuuden varmistamiseksi kesäyliopistot käyttävät useissa koulutuksissa tukena Adobe Connect -verkkoluokkaa, jonka kautta opiskelijat ja opettaja voivat olla yhteyksissä, mikäli ongelmia ilmenee.



Millainen Second Life on – sitä on vaikea pelkillä sanoilla kuvata – se täytyy kokea.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti